Każdy zna wyrażenia: „główny kolor roku”, „modny odcień” itp. Ale kto i jak decyduje, który kolor będzie modny?
Jak dokonuje się wyboru
Istnieją organizacje, których opinie śledzą projektanci i branża modowa. Wśród nich są:
⦁ wpływowe domy mody i agencje projektowe;
⦁ duże marki produkujące farby i lakiery;
⦁ Instytut RAL;
⦁ Skandynawski Instytut Koloru.
Jednak niekwestionowanym liderem opinii jest Instytut Pantone Color. To właśnie tymi danymi kierują się wszyscy specjaliści, których praca wymaga znajomości gamy kolorów: projektanci stron internetowych, odzieży i wnętrz.
Oczywiście, modne kolory nie są wybierane losowo, z kaprysu niewielkiej grupy. Eksperci Pantone to tylko ostatnie ogniwo w łańcuchu osób zbierających i analizujących informacje z różnych źródeł.
Firma zatrudnia ogromną liczbę freelancerów. Gromadzą informacje z całego świata z różnych dziedzin związanych z kolorem:
⦁ w projektowaniu mebli;
⦁ w przemyśle modowym;
⦁ w przemyśle filmowym;
⦁ w mediach społecznościowych;
⦁ w projektowaniu stron internetowych itp.
Na podstawie tych informacji eksperci Pantone wyciągają wnioski na temat panujących nastrojów we współczesnym społeczeństwie, preferowanych kolorów i odcieni. Efektem ich pracy jest wybór głównego koloru roku, ulubionych odcieni każdego sezonu, a także prognoza trendów kolorystycznych na najbliższą przyszłość.
Wstępne prace nad wyborem głównego odcienia trwają dwa lata:
⦁ zbierane są informacje o preferencjach kolorystycznych, w oparciu o analizę popytu na różne kolory produktów producentów odzieży, farb, materiałów wykończeniowych i innych towarów;
⦁ we współpracy z czołowymi światowymi projektantami sporządzana jest lista najpopularniejszych kolorów, z której wybierany jest odcień roku.
Wyniki na kolejny rok ogłaszane są zazwyczaj w grudniu bieżącego roku.
Jednak błędem jest myślenie, że ubiegłoroczny faworyt od razu ustąpi miejsca nowemu. Jego echa będą widoczne w trendach projektowych jeszcze przez dwa lub trzy lata.
Psychologia koloru
Wiodący odcień nie jest wybierany przypadkowo. Eksperci analizują nie tylko stopień popularności danego odcienia, ale także szukają przyczyny takiego upodobania.
⦁ Dlatego w 2020 roku Pantone ogłosił kolorem roku „Classic Blue”, symbolizujący odcień spokojnego nieba o zmierzchu. Instytut uzasadnia swój wybór społecznym pragnieniem stabilizacji i spokoju – i rzeczywiście, w 2020 roku wielu właśnie tego potrzebowało.
⦁ W 2021 dwa odcienie zostały ogłoszone faworytami jednocześnie — „Perfect Gray” i „Illuminating”. Zdaniem ekspertów, to połączenie ma z jednej strony budzić nadzieję i optymizm dzięki lśniącej żółci, a z drugiej – dawać poczucie solidnego wsparcia i stabilności — odcień szarości został stworzony, aby sprostać temu zadaniu.
Oczywiście, wiodący kolor wybierany przez poszczególne marki może różnić się od tego deklarowanego przez ekspertów Pantone, ale jeśli dokładnie przeanalizujesz proponowane opcje, z pewnością będą miały one wspólne cechy i podobne źródło inspiracji.
Jak traktować modne odcienie
Nie należy od razu zmieniać wnętrza zgodnie z modną paletą barw po ogłoszeniu kolejnego faworyta. Trendy są niezbędne, aby pomóc w wyborze najbardziej harmonijnych zestawień do aranżacji wnętrz, które są aktualne w danym momencie.
Aby stworzyć modną przestrzeń, wystarczy dodać do niej indywidualne akcenty, utrzymane w wiodących barwach. Mogą to być tekstylia, elementy dekoracyjne, jaskrawe akcenty.
Jeśli modny kolor nie rezonuje z Tobą, nie podążaj ślepo za modą.
Przeczytaj także:
- Villa Benquemont: Wyjątkowy dom o zaokrąglonych kształtach w Prowansji
- Restauracja ze zdrową żywnością w Hiszpanii od Masquespacio
- Goodtime Hotel: Ucieczka w stylu art déco w sercu Miami
- Niezwykłe domy gościnne w Chinach: czekają na Ciebie wyjątkowe wakacje!
- Styl Memphis: Najgorętszy trend 2025 roku
- Antytrendy 2025 w aranżacji wnętrz: jakich błędów unikać?