Dlaczego projektanci czasami wracają do zabawek dla dzieci? Można by napisać całą książkę na ten temat. Główną cechą zabawy jest wolność. Krzesło wyglądające jak zabawkowy koń, regał konstrukcyjny i wazon z matrioszkami… To ciekawe i nietypowe.
W 1945 roku projektanci Charles i Ray Eames stworzyli krzesło Eames Elephant, które przypominało słonia. Było wykonane ze sklejki. Krzesło było przeznaczone dla ich córki, ale rok później trafiło na wystawę w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. To samo krzesło słonia nadal znajduje się w rodzinie Eamesów. Krzesło słonia jest nadal produkowane w dwóch wersjach. Droższa jest wykonana ze sklejki, a tańsza z plastiku. Plastikowe krzesło jest produkowane w różnych kolorach. Zakorzeniły się w przedszkolach wraz z mniej znaną figurką Eames House Bird i wieszakiem Hang It All, które również zostały zaprojektowane przez Eamesów.

Innym twórcą zabawnych mebli jest Fin Eero Aarnio. Jego projekty trudno nazwać nudnymi, nawet dla dorosłych. W 1973 roku projektant stworzył krzesło Pony o odpowiednim kształcie. W latach 2000. pojawiło się krzesło Tipi (Wesoły Ptak) w formie pluszowego ptaka kiwi oraz siedzisko Puppy, podobne do nadmuchiwanego psa. Są one produkowane przez włoską firmę Magis i występują w różnych fakturach i rozmiarach. Kilka lat temu, dla uczciwości, mistrz stworzył dodatek do wnętrz Kisu. Aarnio powiedział, że krzesło nie musi być czymś do siedzenia, można je stworzyć w dowolnej formie.

Włoski projektant Ettore Sottsass promuje nieograniczoną swobodę, ciekawość, dotyk i kolor, które emanują w jego projektach – słynnym regale Carlton czy kredensie Casablanca, który powstał w tym samym czasie. Są one niczym zestawy konstrukcyjne dla dorosłych, w których każdy detal jest na swoim miejscu i w idealnej równowadze. Stolik Mimosa i lustro Diva zostały zaprojektowane w tym samym stylu. A szklane wazony projektanta bardziej przypominają dziecięce piramidy – są kolorowe i jaskrawe.

Wielu projektantów upodobało sobie styl zabawek. Osobny kierunek można wyróżnić dzięki pasji do klocków LEGO, gdzie z prostych form można stworzyć dowolny obiekt, łącząc ze sobą elementy.
Projektanci XXI wieku również nie zignorowali tematu zabawek, ale radykalnie zmienili podejście, przekształcając zabawkę w obiekt sztuki i przedmiot kolekcjonerski.

Przeczytaj także: