Oficjalna historia Tikkurili rozpoczęła się w sierpniu 1862 roku. Nie była to jednak produkcja farb, lecz oleju lnianego i oleju schnącego. Olejarnia należała wówczas do porucznika Andersa Lorentza Munsterhelma i znajdowała się w pobliżu wodospadu na rzece Kerava. Dystrybucja produktów przebiegała szybko dzięki budowie linii kolejowej w pobliżu zakładu produkcyjnego.
24 lata później firma została sprzedana domowi handlowemu Schildt & Halberg. Pozwoliło to na modernizację fabryki i rozszerzenie zasięgu dostaw. Dopiero po 1917 roku, w okresie boomu budowlanego, właściciele firmy zdecydowali się na rozwój własnej produkcji farb i lakierów. Tikkurila miała silną konkurencję – wszystkie były przedsiębiorstwami zagranicznymi.
W pierwszej ćwierci XX wieku firmie udało się stworzyć wysokiej jakości emalie, farby olejne i podkłady dzięki modernizacji zakładów produkcyjnych i utworzeniu specjalnego laboratorium. Tikkurila oferowała również farby podłogowe i matowe farby do wnętrz.
Postęp techniczny
Firma zawsze przywiązywała szczególną uwagę do technicznej strony produkcji farb i lakierów. Nic więc dziwnego, że wraz ze wzrostem wolumenu dostaw, poszerzał się również asortyment. Nowe produkty były opracowywane w centrum badawczym, następnie testowane w produkcji, oceniane w kompleksie administracyjnym, a dopiero potem wprowadzane na rynek.
Należy zauważyć, że Tikkurila była jedną z pierwszych firm, które posiadały własny poligon doświadczalny. Służył on do testowania farb i lakierów pod kątem odporności na wilgoć, uszkodzenia mechaniczne, bezpośrednie działanie promieni słonecznych itp.
Kryzys surowcowy
Pomimo tego, że firma prosperowała świetnie, w pewnym momencie z powodu wojny wystąpił niedobór surowców. Dostawy z zagranicy ustały, a to oznaczało tylko jedno – przestawienie produkcji na surowce krajowe. Zadanie w tamtym czasie było bardzo trudne i praktycznie niewykonalne.
Ale nie dla Tikkurili. Właściciele natychmiast przebudowali hale produkcyjne, powiększyli magazyny. Musieli jednak zrezygnować z niektórych produktów, a mianowicie oleju lnianego. Firma skupiła się na farbach i lakierach.
XXI wiek i Tikkurila
Obecnie fabryki Tikkurila znajdują się nie tylko w ojczyźnie firmy, Finlandii, ale także w 7 innych krajach. Z lokalnego producenta farb i lakierów firma przekształciła się w międzynarodową korporację. Oprócz centrum badawczego oraz laboratoriów doświadczalnych i analitycznych, firma dysponuje poligonami doświadczalnymi do przeprowadzania testów na pełną skalę.
Asortyment produktów Tikkurila rozrósł się do ogromnych rozmiarów. Dostępne są specjalistyczne farby i lakiery do kuchni, pokojów dziecięcych, elewacji i dachów budynków. Jeśli chodzi o gamę kolorystyczną, dzięki barwieniu, klient może stworzyć kolor, którego potrzebuje.
Przeczytaj także:
- Marble Fashion: Dowiedz się wszystkiego o nowych trendach w zastawie stołowej
- Akcesoria do domu: nowoczesne trendy i porady na rok 2025
- Wycieczka do Muzeum Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej: Arcydzieło Renzo Piano
- Bee Hotel Somerset – przytulne miejsce dla Twoich pszczół!
- Zakończono przebudowę praskich nabrzeży: nowe horyzonty!
- Nowoczesny zamek szwajcarski: wyjątkowy styl i wygoda