Konieczność pomalowania grzejnika może pojawić się w przypadku remontu, gdy urządzenie nie pasuje już do wnętrza pomieszczenia. Odświeżenia wymaga również stara bateria, na której powierzchni pojawiły się odpryski, zarysowania, plamy i smugi. Jeśli produkt działa prawidłowo i nie przecieka, malowanie będzie w tym przypadku najlepszym rozwiązaniem.
Które grzejniki można malować, a których nie
Jednak nie wszystkie grzejniki nadają się do malowania. Łatwo je pomalować.
- Stare żeliwne grzejniki. Farba może nie tylko zmienić ich wygląd, ale także chronić metal przed korozją. Można je malować pędzlem lub pistoletem natryskowym.
- Grzejniki stalowe. Do ich pomalowania lepiej wybrać preparat w aerozolu. Trudniej będzie nałożyć równomierną warstwę farby pędzlem.
Moc grzewcza takich grzejników praktycznie nie maleje po pomalowaniu.
Istnieją jednak również grzejniki, których malowanie jest niepożądane. Głównie dlatego, że ich efektywność energetyczna spada po nałożeniu dodatkowej warstwy farby. Do takich modeli należą:
- Grzejniki płytowe. Malowanie takich produktów jest bardzo trudne ze względu na dużą liczbę cienkich płyt wymiennika ciepła. Jeśli malowanie jest nieuniknione, produkt jest zdejmowany i pokrywany preparatem na poziomej podstawie za pomocą pistoletu natryskowego. Jednak takie podejście nie gwarantuje braku niepomalowanych obszarów. Dlatego łatwiej jest po prostu wyczyścić grzejnik płytowy i odnowić lub pomalować tylko panel dekoracyjny.
- Konwektory. Są one również bardzo trudne do pomalowania ze względu na dużą liczbę rur żebrowanych. Dlatego w razie potrzeby taki grzejnik jest również czyszczony, a malowana jest tylko obudowa ochronna.
- Baterie bimetaliczne lub aluminiowe. Nowoczesne grzejniki segmentowe są fabrycznie malowane trwałą farbą proszkową. Najczęściej po prostu nie wymagają renowacji przez cały okres użytkowania. Jeśli malowanie jest konieczne, maluje się je za pomocą pistoletu natryskowego lub aerozolu. Nie ma jednak gwarancji, że farba rozłoży się równomiernie.
Jakim składem pokryć?
Nie każdy skład nadaje się do pokrycia kaloryfera. Farba musi spełniać szereg wymagań.
- Odporność na ciepło. Powłoka musi zachować swoje właściwości dekoracyjne po podgrzaniu do temperatury 50–90°C przez długi czas.
- Bezpieczeństwo. Podczas podgrzewania do powietrza uwalniają się wszelkie substancje toksyczne, co jest niedopuszczalne w pomieszczeniach mieszkalnych.
- Trwałość koloru. Farba nie powinna blaknąć z czasem pod wpływem zmian temperatury i promieniowania ultrafioletowego.
- Zapewnia ochronę antykorozyjną.Kompozycja powinna chronić metal przed rdzą.
- Odporność na zużycie. Farba nie powinna odpryskiwać pod wpływem uderzeń mechanicznych, ponieważ obok akumulatora mogą stać meble. Ponadto grzejnik należy czyścić.
- Wysoka przyczepność. Farba nie powinna odpryskiwać od podstawy nawet przy zmianach temperatury.
Wybierając powłokę, należy zwrócić uwagę na wszystkie te wymagania. Najłatwiej jest od razu wybrać produkt z kompozycji oznaczonych jako „do grzejników”. Nie jest to jednak konieczne. Zazwyczaj do malowania grzejników wybiera się jeden z trzech rodzajów farb.
Mastyka akrylowa
Jest to najlepsza opcja do pokrycia gorących grzejników i jeden z najbezpieczniejszych składów, ponieważ jako rozpuszczalnik wykorzystuje wodę. Rozcieńczony w niej akryl szybko schnie, tworząc gęstą, hydrofobową powłokę, która jest również bardzo odporna na uszkodzenia mechaniczne.
Mastyki akrylowe są tak odporne na wysokie temperatury, że można ich używać nawet do malowania rozgrzanego grzejnika. Co więcej, nawet w pierwszych 30-40 minutach schnięcia produktu nie będzie czuć nieprzyjemnego zapachu farby.
Żywotność powłoki akrylowej wynosi 7-8 lat. W tym okresie farba nie będzie się łuszczyć, pękać i zachowa swój kolor. Nawiasem mówiąc, paleta barw mas akrylowych jest również dość szeroka, a współczynnik bieli wynosi 96%.
Emalia alkidowa
Jest to mniej bezpieczna kompozycja zawierająca żywice alkidowe, pigmenty, wypełniacze i rozcieńczalniki. Ponadto emalie alkidowe mają dość nieprzyjemny zapach ze względu na stosowane w nich rozpuszczalniki alifatyczne i alkoholowe. Dlatego malowanie taką kompozycją przeprowadza się w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, które pozostawia się do całkowitego wyschnięcia farby.
Jednak powłoka emalii alkidowej jest trwalsza niż akrylowa. Jest trudniejsza do zarysowania lub odprysku. Farba ma doskonałe właściwości antykorozyjne i równomierne pokrycie. I oczywiście kompozycja nie boi się wysokich temperatur. Jednak z czasem farba zaczyna lekko żółknąć.
Oprócz różnorodności odcieni, emalia alkidowa pozwala na wybór faktury powierzchni. Można uzyskać powłokę matową, półmatową i błyszczącą. Jedną z odmian emalii alkidowych jest farba młotkowa. Daje ona piękną powłokę przypominającą tłoczenie i może być również używana do dekoracji grzejnika, zwłaszcza jeśli jego powierzchnia jest daleka od idealnej.
Emalia samochodowa
Emalią samochodową można również pokryć grzejnik. To dobry sposób na odświeżenie produktów wykonanych z bimetalu lub aluminium. Należy jednak pamiętać, że kompozycja jest dość toksyczna, dlatego praca będzie wymagała użycia respiratora i otwartych okien. Farba ta jednak szybko schnie i można ją nakładać nawet na rozgrzany grzejnik.
Powłoka emalią samochodową na farbie proszkowej będzie gładsza niż w przypadku emalii alkidowych lub mas uszczelniających akrylowych. Ponadto ta kompozycja nie wymaga wstępnego gruntowania podłoża, co pomaga zachować energooszczędność grzejnika. Zdecydowanie wskazane jest nałożenie podkładu pod inne kompozycje.
Właściwości użytkowe emalii samochodowych są doskonałe. Wytrzymują one znaczne obciążenia mechaniczne i nagrzewanie do +120°C.
Lepiej jednak nie używać przestarzałych kompozycji, takich jak farba olejna czy srebrna. Pierwsza z nich znacznie ustępuje kompozycjom alkidowym i akrylowym pod względem odporności na ciepło. Druga ma zbyt nieprzyjemny zapach i szybko traci na atrakcyjności, choć nie obniża efektywności energetycznej akumulatora.
Cechy malowania akumulatorów
Samo malowanie akumulatora nie jest niczym skomplikowanym. Zazwyczaj nową powłokę nakłada się na starą, jeśli jej stan na to pozwala. W tym celu grzejnik oczyszcza się z kurzu, myje środkiem odtłuszczającym i pozostawia do wyschnięcia.
Następnie powłokę sprawdza się pod kątem wad. Małe rysy i odpryski na starych grzejnikach żeliwnych można usunąć szpachlówką samochodową, a następnie przeszlifować do uzyskania gładkości. Następnie powierzchnię zagruntować i pomalować wybraną kompozycją.
Jeśli do malowania używa się pędzla, najpierw należy pokryć wnętrze grzejnika, a następnie jego zewnętrzną część. Należy to robić od góry do dołu, aby uniknąć zacieków. W takim przypadku grzejnik żeliwny można pomalować w dwóch warstwach, jeśli pierwsza jest nierówna: po wyschnięciu pierwszej warstwy należy ją przeszlifować, usunąć zacieki i pomalować grzejnik ponownie. Do elementów wewnętrznych należy użyć długiego, zakrzywionego pędzla, do zewnętrznych – krótkiego i szerokiego.
Jeśli używa się pistoletu natryskowego lub aerozolu, lepiej jest zdjąć grzejnik i umieścić go na płaskiej, poziomej powierzchni. W ten sposób farba będzie się rozkładać równomierniej. Jeśli nie jest to możliwe, należy zabezpieczyć przestrzeń za grzejnikiem folią, a następnie rozpylać farbę z odległości 20-30 cm w kierunku od góry do dołu, nie zatrzymując się długo na jednym obszarze.
Możliwe trudności
Największą trudnością, jaka może pojawić się podczas malowania grzejnika, jest konieczność usunięcia starej powłoki. Najczęściej spotykają się z tym właściciele starych żeliwnych baterii, które zostały już pokryte niezliczoną ilością warstw farby.
Starą powłokę można usunąć:
- mechanicznie za pomocą metalowej szczotki lub szlifierki z tarczą zdzierającą;
- poprzez chemiczne mycie specjalnymi związkami.
Obie metody są dość pracochłonne, zwłaszcza jeśli mówimy o dużej liczbie spękanych warstw farby. W takim przypadku zaleca się najpierw mechaniczne usunięcie głównych osadów za pomocą szlifierki, a następnie zastosowanie płukania.
Należy pamiętać, że preparaty do usuwania starej farby są bardzo toksyczne. Nigdy nie należy ich stosować na rozgrzanym podłożu. Ponadto, preparaty te mogą zniszczyć konopie, jeśli zostaną użyte do uszczelnienia spoin. Dlatego też przy ponownym podłączaniu akumulatora należy sprawdzić te miejsca.
Przeczytaj także:
- Tapeta papierowa kontra winylowa: kto wygra tę debatę?
- Co robić w domu jesienią: porady i rekomendacje
- Czy warto zbudować mini basen w swoim ogrodzie?
- Renowacja starych drzwi wewnętrznych – wysoka jakość i szybkość
- Remont mieszkań: różnorodność i główne ograniczenia
- Tapeta na elewację: nowa alternatywa dla wykończenia domu