Dokumenty są integralną częścią naszego życia. Zazwyczaj są przechowywane chaotycznie, bez systemu ani konkretnego miejsca. To błąd, ponieważ zdarzają się sytuacje awaryjne, kiedy dokumenty są potrzebne „natychmiast”, a ich znalezienie nie jest takie łatwe.
Szczególnie zorganizowane osoby od dawna wypracowały własne sposoby systematyzacji i przechowywania wszelkich dokumentów, czy to akty urodzenia dzieci, paszporty zagraniczne, dokumenty mieszkaniowe itp. Podpowiemy Ci krok po kroku, jak uporządkować wszystkie dokumenty, usystematyzować je i wybrać miejsce do przechowywania.
Sortowanie
Zanim zaczniesz porządkować przechowywanie ważnych dokumentów, musisz pozbyć się niepotrzebnych, posegregować wszystko tematycznie. Każdy z nas ma stos papierów, które są zupełnie niepotrzebne. Mogą to być paragony ze sklepu spożywczego, wyblakłe już paragony za zakup sprzętu AGD, paszporty za zużyty sprzęt i wiele innych.
Oczywiście, wszystko to zajmuje miejsce i przeszkadza jedynie w poszukiwaniu ważnych i niezbędnych dokumentów. Powinieneś się z tym wszystkim rozstać tu i teraz. Tylko nie zapomnij sprawdzić, czy niektóre karty gwarancyjne/polisy ubezpieczeniowe i inne, na pierwszy rzut oka nieistotne, dokumenty jeszcze nie straciły ważności.
Systematyzacja
Pozostałe dokumenty należy starannie usystematyzować. Doświadczeni specjaliści w tej dziedzinie często zalecają podzielenie wszystkich dokumentów na kategorie. Załóżmy, że wszystkie paragony włożymy do jednego stosu, wszystkie paszporty do drugiego, wszystkie dokumenty do mieszkania do trzeciego, do samochodu do czwartego itd.
Istnieje inny sposób systematyzacji, który jest wygodny, jeśli członkowie rodziny często podróżują osobno. W takich sytuacjach najlepiej jest dokonać selekcji dokumentów dla każdego członka rodziny. Oznacza to osobne paczki z paszportem, aktem urodzenia i polisą ubezpieczeniową.
Przechowywanie
Przejdźmy do najważniejszego etapu optymalizacji dokumentów. Sklepy papiernicze i meblowe oferują obecnie ogromny wybór różnorodnych artykułów, które pomagają w wygodnym przechowywaniu różnego rodzaju dokumentów.
⦁ Teczki na dokumenty od wielu lat pozostają liderem. Są niedrogie i można kupić teczki o dowolnym rozmiarze. Dla wygody, uzupełnij je naklejkami, oddzielając jedną kategorię dokumentów od drugiej.
⦁ Jeśli liczba Twoich dokumentów jest zbyt duża, warto rozważyć specjalne segregatory. Są dość pojemne i niedrogie.
⦁ Masz w mieszkaniu wolną szufladę? Zamień ją na miejsce do przechowywania dokumentów. W takim przypadku jedyną inwestycją będzie zakup przegródek.
⦁ Nie masz wolnej szuflady ani półki? Żaden problem! Możesz je zastąpić kartonowym lub plastikowym pudełkiem, które kupisz w każdym sklepie z narzędziami.
Przeczytaj także:
- Metody oceny jakości mebli z płyty wiórowej laminowanej: na co zwrócić uwagę
- Biorąc pod uwagę gusta mieszkańców mieszkania: pomysły na aranżację wnętrz
- Efektywne wykorzystanie szafy przesuwnej dla maksymalnej wygody
- Jak wybrać odpowiedni fotel-łóżko: porady i zalecenia
- Zalecenia projektantów i psychologów dotyczące ustawienia łóżka w sypialni
- Proste wskazówki dotyczące aranżacji mebli: zasady kompozycji