Asfalt
Nawierzchnia asfaltowa do garażu nie jest najczęstszym rozwiązaniem, ponieważ aby ją wykonać, nie wystarczy po prostu udać się do sklepu z narzędziami. Ale w wysokiej jakości wykończeniu asfaltem nie ma nic skomplikowanego, wystarczy rozwiązać kilka prostych pytań:
- Kup sam kruszony asfalt (obliczenie około 2-2,2 tony dla garażu o powierzchni 9 m2).
- Wynajmij płytę wibracyjną (około 500-1000 rubli dziennie, w zależności od regionu). Możesz poradzić sobie z walcem ręcznym, ale z płytą wibracyjną wyrównanie powierzchni będzie łatwiejsze i szybsze.
Asfalt na podłodze garażu możesz położyć w ciągu zaledwie jednego dnia. Wystarczy rozsypać okruchy wokół obwodu, wyrównać je linijką (narzędziem typu mop – uchwyt z deską na końcu), zwilżyć i zagęścić płytą wibracyjną.
Przy odrobinie wysiłku uzyskasz powłokę o niezaprzeczalnych zaletach:
- Zapewnia wysokiej jakości przyczepność kół.
- Jest odporna na zmiany temperatury.
- Jest odporna na chemikalia, benzynę, olej.
- Umożliwia bezproblemową instalację.
- Wytrzymuje 8-10 lat, po czym mogą być wymagane drobne naprawy.
Ważne! Asfalt nadaje się do garaży bez kanału rewizyjnego lub piwnicy. Jeśli podłoga jest nierówna, trzeba będzie zmontować szalunek wokół otworu lub wybrać inną opcję podłogi.
Beton
Nie bez powodu klasyczna betonowa podłoga stała się „ulubioną” większości właścicieli garaży. Zalety wylewki betonowej:
- Przyjazna dla budżetu. Koszt materiału na wylanie 1 metra kwadratowego (bez robocizny) będzie kosztował średnio 300-500 rubli – biorąc pod uwagę wylanie warstwy 5 cm (50 kg suchej mieszanki).
- Odporna. Na agresywne wpływy chemiczne, wilgoć, wahania temperatury, obciążenia mechaniczne.
- Ekologiczna. Składniki mieszanki jastrychowej to zazwyczaj cement, piasek i woda.
- Łatwa do wylewania. Możesz samodzielnie wykonać betonową podłogę.
Niestety, ta opcja nie jest pozbawiona wad:
- Duże prawdopodobieństwo powstawania brudu i pyłu podczas pracy.
- Konieczność użycia sprzętu, aby uprościć i przyspieszyć wylewanie.
- Do samodzielnej pracy będziesz potrzebować co najmniej mieszarki, ale oprócz niej wskazane jest również użycie kompresora i kielni.
Prawidłowa kolejność działań obejmuje wiele etapów oprócz mieszania i układania samego betonu:
- Usuń 20-30 centymetrów gleby.
- Wypełnij 10-15 cm żwiru lub tłucznia.
- Wypełnij 10-centymetrową poduszką z piasku, ubij.
- Połóż materiał hydroizolacyjny (zaleca się wylanie pod niego cienkiej warstwy jastrychu, 15-20 mm
- Wylać warstwę wykończeniową (5-7 cm), uwzględniając szczeliny dylatacyjne wzdłuż ścian i wzmacniając ją prętami zbrojeniowymi.
Drewno
Podłogi drewniane układa się wszędzie – w domach, łaźniach, stodołach. Ale ten materiał jest rzadko używany jako podłoga w garażu, ponieważ ma szereg wad:
- Głęboko wchłania wszelkie materiały łatwopalne i smarujące – pozostałe plamy nie przeszkadzają w eksploatacji, ale psują wygląd.
- Drewno jest słabo odporne na stały kontakt z oponami samochodowymi, w wyniku czego na podłodze tworzą się otarcia.
- Stała wysoka wilgotność (częste zjawisko w boksach garażowych) również skraca żywotność desek z powodu uszkodzeń grzybowych.
- Podczas montażu drewna należy wziąć pod uwagę niskie bezpieczeństwo przeciwpożarowe – materiał łatwo się zapala i doskonale rozprzestrzenia płomienie.
Aby zwiększyć odporność naturalnego drewna na obciążenia, ogień, wodę itp., podłogę należy regularnie (około raz w roku) traktować na całej powierzchni specjalnymi impregnatami lub farbami. Ci, którzy zgodzą się na taką opiekę w przyszłości, otrzymają w rezultacie:
- Możliwość samodzielnego wykonania podłogi garażowej. Wszystko, czego potrzebujesz, to deski podłogowe, belki stropowe, piła lub wyrzynarka, gwoździe z młotkiem lub śruby z wkrętakiem.
- Ekologiczna powłoka w niskiej cenie. 6-metrowa deska o grubości 50 mm i szerokości 150 mm będzie kosztować około 500 rubli. Przyjemny zapach w prezencie!
- Możliwość naprawy lub wymiany uszkodzonych desek.
- Ciepłe podłogi i komfortowa atmosfera bez dodatkowych kosztów.
Ziemia
Podłoga z gliny w garażu wcale nie jest podłogą — to po prostu zagęszczona gleba zabezpieczona przed wzrostem trawy folią (zapewnia również wodoodporność). Wszystko, co jest potrzebne do realizacji, to usunięcie wierzchniej warstwy gleby (~20 cm), położenie polietylenu lub geowłókniny, powrót gleby na jej miejsce, ubijając ją co 5 centymetrów nasypu.
Ważne! Ze względu na zagęszczenie wykopanej gleby, gleby będzie za mało, trzeba będzie kupić więcej. Średni koszt to 500-700 rubli za metr sześcienny.
Ponieważ ziemna podłoga jest najbardziej budżetową opcją, nie ma zbyt wielu zalet:
- Tania. Potrzebujesz tylko ziemi, łopaty, ubijaka, folii.
- Prosta. Nie jest wymagane doświadczenie w pracach budowlanych i wykończeniowych.
- Szybka. Można ją położyć w ciągu kilku godzin.
Istnieje wiele innych wad ziemnej podłogi w garażu:
- Brudna. Ziemia jest źródłem kurzu (a jeśli dostanie się do środka woda, to i brud), osiadającego na karoserii samochodu, butach, rzeczach, meblach.
- Zimno. Gliniana podłoga w garażu jest jedną z najzimniejszych, w środku będzie chłodno nawet w upale.
- Krótkotrwałe. Nawet jeśli gleba zostanie ułożona prawidłowo, zostanie ona ściśnięta i po krótkim czasie trzeba będzie ją zasypać.
Płytki porcelanowe
Trwałe płytki ceramiczne można nazwać opcją dla elitarnych boksów garażowych: pod względem jakości płytki porcelanowe są idealne do warunków garażowych, ale nie są tanie – więc jeśli budżet jest ograniczony, warto przyjrzeć się bliżej innym opcjom podłóg.
Zalety płytek porcelanowych na podłogę:
- Trwałość. Okres użytkowania wynosi co najmniej 15-20 lat, ale przy prawidłowym montażu płytki wytrzymają całe 50.
- Trwałość. Płytki porcelanowe są odporne na zmiany temperatury, wysoką wilgotność, działanie chemikaliów, upadek ciężkich przedmiotów – na przykład narzędzi lub części samochodowych.
- Przyjazne dla środowiska. Płytki podłogowe są wykonane z mieszanki gliny, piasku, skalenia i pigmentów, poprzez ogrzewanie i prasowanie. Są uważane za materiał w 100% naturalny.
- Estetyka. Koszt drogiego materiału jest rekompensowany przez jego odpowiedni wygląd.
- Możliwość izolacji. Jeśli garaż jest używany nie tylko jako parking, pod płytkami porcelanowymi można zainstalować ogrzewany system podłogowy.
- Łatwe w utrzymaniu. Można myć go ręcznie lub myjką ciśnieniową.
Najbardziej zauważalne wady, oprócz wysokich kosztów:
- Można go układać tylko na płaskiej powierzchni (wylewka cementowa).
- Źle przewodzi ciepło (sama jest zimna).
- Płyty, chociaż niezawodne w działaniu, są dość delikatne podczas transportu.
- Obecność szwów, które wymagają dodatkowej pielęgnacji.
Płytki ceramiczne
Bardziej przyjazną dla budżetu opcją płytek granitowych są płytki ceramiczne w małym formacie. Jest tańszy, a jego jakość jest niemal taka sama jak jego „starszego brata”:
- Przyjazny dla środowiska. Jest to w zasadzie wypalana glina z powłoką szkliwa.
- Odporny na wilgoć. Nie wchłania wody i nie ulega uszkodzeniu pod wpływem związków chemicznych.
- Odporny na zużycie. Ani ciężar samochodu, ani ciągła jazda po płytkach nie zepsują jego wyglądu.
- Odporny na mróz i ciepło. Zimą spokojnie leży w nieogrzewanych pomieszczeniach.
- Łatwy w utrzymaniu. Można go myć wężem z wodą pod ciśnieniem lub bez.
- Różnorodny. Dzięki szerokiej gamie kolorów i faktur każdy znajdzie odpowiednią opcję do swojego garażu. Ponadto płytki można łączyć, aby stworzyć niezwykły wzór lub uzyskać pożądany efekt.
Płytki ceramiczne mają tylko 2 względne wady:
- Mniej trwały w porównaniu do gresu porcelanowego. Płytka jest mocniejsza niż np. drewno, ale ze względu na niewielką grubość ustępuje pod tym względem gresowi porcelanowemu. Jeśli spadnie ciężki młot, najprawdopodobniej pęknie. Ale jest dobra wiadomość – aby naprawić sytuację, wystarczy wymienić tylko jeden element.
- Konieczność przygotowania podłogi. Powierzchnia musi być równa, najlepiej położyć ją na wylewce, co wymaga dodatkowych nakładów finansowych i czasowych.
- Obecność szwów, które są „piętą achillesową” podłogi z płytek.
Ważne! Błyszczące płytki szkliwione będą się ślizgać w kontakcie z wodą – wybierz matową, szorstką powierzchnię. Drugie rozwiązanie jest mniej estetyczne, ale za to bardziej praktyczne.
Posadzka samopoziomująca
Posadzka polimerowa samopoziomująca łączy w sobie zalety bezspoinowej wylewki i trwałego gresu porcelanowego. Ten rodzaj podłogi garażowej jest jednym z najdroższych, ale wysoka cena jest uzasadniona szeregiem niezaprzeczalnych zalet:
- Długa żywotność, mierzona w dziesięcioleciach.
- Brak szwów, co ułatwia proces konserwacji.
- Powierzchnia niechłonna, dzięki czemu nie musisz się martwić o rozlaną wodę lub benzynę.
- Odporność na temperaturę, dzięki czemu możesz wylewać polimer zarówno w nieogrzewanym pomieszczeniu, jak i na ogrzewanej podłodze.
Ogólnie rzecz biorąc, podłogi samopoziomujące nie boją się wody, chemikaliów, uderzeń mechanicznych, ciepła i mrozu. Bardziej szczegółowe cechy zależą od rodzaju polimeru:
- Skład poliuretanowy. Nie boi się niczego, ale szczególną zaletą jest jego odporność na uderzenia. Idealna opcja do garażu lub warsztatu, jedyną wadą jest wysoki koszt.
- Metakrylanu metylu. Jego właściwości nie są gorsze od poliuretanu, ale ma nieprzyjemny zapach, który utrzymuje się do całkowitego wyschnięcia.
- Epoksyd. Ogólnie rzecz biorąc, dobra opcja, ale może zostać uszkodzona przez ciężki przedmiot spadający na nią.
- Cementowo-akrylowa. Ze względu na swój budżetowy skład, może pękać z czasem.
Metal
Podłoga w garażu może być również metalowa. Metal słynie ze swojej wytrzymałości, trwałości i odporności na obciążenia. Jako wykładziny podłogowe nadają się panele ze stali falistej lub płyty reliefowe.
Kratka jest mocowana do pasów nośnych za pomocą specjalnych łączników. Metalowe płytki są ze sobą połączone jak puzzle, układane na specjalnym kleju, co daje mocne, jednolite pokrycie.
Zacznijmy od wad, jest ich kilka: po pierwsze, materiał jest drogi. Po drugie, niełatwo jest przyciąć metal na wymiar, potrzebne będzie specjalne narzędzie. Ale rozwiązując te problemy, otrzymasz podłogę garażową z wieloma zaletami:
- Odporność na stałe obciążenia i uderzenia.
- Dobra przyczepność do powierzchni, dzięki kratce lub fakturze.
- Łatwa do utrzymania w czystości (śmieci wpadają do komórek lub są łatwo zamiatane z gładkich płyt).
- Nieograniczona żywotność – metalowa podłoga jest zrobiona „na wieki”.
Guma
Guma jest jednym z najbardziej niedocenianych materiałów wykończeniowych. Przy średnim koszcie surowców i dużej szybkości pracy można uzyskać podłogę, która:
- Nie boi się przypadkowych uderzeń i spadających ciężkich przedmiotów.
- Ma doskonałe właściwości dźwiękochłonne.
- Nie ślizga się nawet na mokro – wygodna do jazdy i chodzenia.
- Solidnie wytrzymuje zmiany temperatury – ciepło i mróz.
- Nie niszczeje pod wpływem wilgoci.
- Łatwa do czyszczenia.
Jedynym niuansem, na który należy uważać, jest ogień. Jeśli w garażu znajduje się piec kaflowy lub regularnie wyjmuje się grilla, lepiej zrezygnować z gumy na podłodze na rzecz betonu, ceramiki, metalu.
Z okruchów gumy produkowane są różne opcje powłok: od małych płytek lub rolek po płynną kompozycję samopoziomującą. W przypadku garażu najłatwiej jest użyć gumy w rolkach — można ją kupić w zależności od szerokości garażu i pokryć obwód w jednym kawałku bez szwów. Trzeba jednak wydać pieniądze na transport.
Drugą metodą są płytki, które są zasadniczo podobne do dywanów dziecięcych lub puzzli — elementy przylegają do siebie na zasadzie pióro-wpust i idealnie trzymają się na miejscu. Zaletą płytek jest wygodny transport i łatwość naprawy — w razie potrzeby uszkodzoną część można wymienić na nową bez ponownego układania podłogi.
Płyty chodnikowe
Kiedy gres porcelanowy jest drogi, a płytki ceramiczne zawodne, na scenę wkraczają płyty chodnikowe. Inny niedoceniany materiał, który spełnia wszystkie wymagania wykończenia garażu:
- Trwały. Doskonale wytrzymuje ciężar ruchomych lub statycznych środków transportu.
- Odporny na ogień, wodę, wysokie i niskie temperatury.
- Łatwy w układaniu (układa się bezpośrednio na suchym piasku, nie trzeba mieszać kleju ani zaprawy).
- Estetyczny. Duży wybór kształtów, rozmiarów, odcieni. Można łączyć ze sobą, układając wzory.
Układanie nie różni się wiele od układania zwykłego asfaltu, jedynie kostki brukowe nie wymagają specjalistycznego sprzętu. Wystarczy usunąć ziemię, zrobić gęstą podbudowę ze żwiru i piasku, na wierzch wylać mieszankę piasku i cementu, pogłębić płytki, wypełnić spoiny tą samą mieszanką.
Jedyną kwestią kontrowersyjną jest cena – zbyt tanie mogą być kiepskiej jakości, drogie będą kosztować sporo i pochłoną większość budżetu. Wybierz sprawdzonych dostawców, którzy działają w średniej kategorii cenowej.
Na koniec rada – aby nie pomylić się z pokryciem podłogi i z góry obliczyć wszystkie możliwe koszty, weź pod uwagę nie tylko cenę samego materiału, ale także przygotowanie powierzchni: wylewka betonowa, klej, piasek i żwir również kosztują.
Przeczytaj także:
- Beton we wnętrzu: pomysły na aranżację, style, rodzaje i metody imitacji powłok. – Wnętrza, motoryzacja, inspiracje – tu ogłaszam!
- 14 najlepszych pomysłów na wnętrze kompaktowego mieszkania: jak stworzyć stylowy design. – Wnętrza, motoryzacja, inspiracje – tu ogłaszam!
- Jak zamienić szafę w stylową garderobę? – Wnętrza, motoryzacja, inspiracje – tu ogłaszam!
- Klasyczne wnętrze kuchni: pomysły na aranżację, opis i aktualne zdjęcia. – Wnętrza, motoryzacja, inspiracje – tu ogłaszam!
- Jak wybrać rzetelną ekipę do remontu? – Wnętrza, motoryzacja, inspiracje – tu ogłaszam!