1932 roku w Wiesbaden urodził się Dieter Rams, przyszła gwiazda wzornictwa przemysłowego. W 1947 roku rozpoczął naukę w miejscowej szkole artystycznej. Dieter interesował się wszystkim: architekturą wnętrz, architekturą, a nawet stolarstwem. Nawiasem mówiąc, dla tego ostatniego musiał nawet zrobić sobie przerwę w nauce. Nic dziwnego, że pragnienie wiedzy pozwoliło Ramsowi ukończyć studia z wyróżnieniem. 
W 1953 roku współpracował ze słynnym architektem tamtych czasów Otto Apelem. Dzięki tej współpracy Dieter mógł brać udział w projektowaniu budynków amerykańskich konsulatów, które później miały się znaleźć w Niemczech Zachodnich. W 1955 roku dołączył do firmy Braun.
Rams i Braun: historia relacji
Pierwsze doświadczenia współpracy niemieckiego projektanta i architekta z dużą korporacją miały miejsce już w 1954 roku. Wówczas jednak Ramsowi powierzono jedynie projektowanie kompleksów wystawienniczych i biur firmy. Stopniowo Dieter zaczął interesować się wzornictwem przemysłowym.
Zajęło mu około 8 lat, zanim został szefem zespołu młodych projektantów Braun. Pracował nad radiami, licznymi odtwarzaczami, a nawet projektorami. W rzeczywistości Dieter stał u źródeł tego trendu w elektronice użytkowej. To Rams jako pierwszy zaprojektował system audio z modułowych komponentów. Jego bloki można było układać według wygody właściciela.
Dieter stopniowo udoskonalał i doprowadził kodyfikację wzornictwa Brauna do perfekcji pod względem struktury i koloru. Zależało mu na tym, aby wszystkie elementy systemu były kompatybilne. Nawiasem mówiąc, to właśnie Ramsowi udało się wprowadzić kodowanie kolorystyczne elementów sterujących. Dzięki niemu przyciski włączania/wyłączania są teraz zielone.
O zasadach DOBREGO designu
Wieloletnia praca w dziedzinie designu dała niemieckiemu twórcy możliwość wyciągnięcia pewnych wniosków. Na ich podstawie Dieter sformułował 10 zasad dobrego designu. W tamtych czasach było to dość nowatorskie, pojawiło się wielu sprzeciwiających się, a nawet szczerze złośliwych komentatorów. Jednak do dziś wielu młodych projektantów korzysta z jego rad. 
Przede wszystkim – wyprzedzaj czasy. To znaczy, dobry design powinien być innowacyjny i nic więcej. Poza tym design to nie tylko ładny obrazek, to przede wszystkim funkcjonalność i użyteczność. Nie zapominaj o estetyce. Z pomocą designu nawet najbardziej skomplikowany technologicznie produkt może stać się prosty i zrozumiały.
A design powinien być uczciwy, dyskretny, trwały, przemyślany w najdrobniejszych szczegółach, w harmonii z otoczeniem i przyjazny dla środowiska. Najważniejszy wniosek Dietera jest taki, że produkt powinien mieć jak najmniej designu.
Przeczytaj także:
- Ingo Maurer: Mistrz światła i poezji w projektowaniu wnętrz
- Architekt Oscar Niemeyer: Budynki jako statki obcych
- Ciekawe momenty w biografii architekta i projektanta Franka Gehry’ego
- Architektura papieru: inspiracja dla kreatywnego projektowania
- Architekt Yu Ming Pei: ikona XX wieku
- Naoto Fukasawa: Twórz tylko rzeczy, których ludzie potrzebują