marcu 1934 roku w Wiedniu urodził się przyszły teoretyk, filozof, artysta, projektant wnętrz i profesor wielu akademii architektonicznych w Europie i Ameryce, Hans Hollein. Po ukończeniu studiów w Wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, Hans wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Tam studiował architekturę, najpierw w Illinois Institute of Technology, a następnie na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley.

Po powrocie z Ameryki Hollein organizował wystawy poświęcone utopijnej idei w architekturze. Brał w nich również udział. W 1964 roku Hans Hollein otworzył własną firmę. Również w tym czasie nauczał, próbował swoich sił jako projektant, artysta teatralny.
Na samym początku swojej kariery Hans Hollein był zafascynowany architekturą futurologiczną. Jednak później porzucił ten kierunek na rzecz prawdziwego designu.
Hans zrealizował swój pierwszy projekt w Wiedniu. Urządzając mały sklep ze świecami Retti, projektant użył geometrycznych kształtów, bujnych elementów dekoracyjnych i drogich materiałów. Maleńkie pomieszczenie stało się najmniejszym dziełem architektonicznym nagrodzonym amerykańską Nagrodą Reynoldsa. Następnie zaprojektował kilka kolejnych sklepów i butików.

Podczas swojego twórczego życia Hollein stworzył ogromną liczbę różnych przedmiotów. Zaprojektował wioskę olimpijską na Igrzyska Olimpijskie w Monachium, muzea itp. W 1975 roku Hans zaprojektował serię okularów przeciwsłonecznych dla American Optical Corp. Styl zaproponowany przez Hansa w dużej mierze zdeterminował styl akcesoriów w drugiej połowie lat 70. i na początku lat 80. XX wieku.
W 1980 roku w Wenecji odbyło się V Biennale Architektury, gdzie projekt Holleina „La Strada Novissima” stał się centralnym obiektem wystawy. Projekt ten zdeterminował rozwój architektury na wiele dekad.
Hans Hollein otrzymał Nagrodę Pritzkera za architekturę kompleksu muzealnego Abteiberg w niemieckim mieście Mönchengladbach. Dzięki temu projektowi powstała nowa architektura muzealna.

W ciągu swojej twórczości Hollein stworzył wiele projektów, które zadecydowały o rozwoju architektury ubiegłego wieku. W swoich pracach mistrzowsko łączył formy nowe z klasycznymi.

Przeczytaj także: